Storslått satsing uten oppfølging

Forhåpentligvis er dette bare et forbigående problem, men per i dag er det faktisk et problem. Jeg sikter til det "nye" felles legevaktsnummeret 116117. Når jeg sier "nye" er det fordi dette nummeret for å komme til legevaktstelefonen ble tatt i bruk 1.september 2015.

Bakgrunnen for dette prosjektet og innføringen begrunnes i at dette skulle forenkle tilgangen for publikum. Ved å taste 116117 blir en automatisk rutet til nærmeste legevaktssentral uansett hvor en befinner seg i landet og nummeret er gratis på samme måte som 110, 112 og 113.



(ht.no)

Problemet med bruk av nummeret er todelt:

1. I Norge har vi i ganske mange år forholdt oss til 8 sifrede nummer og 3 sifrede for å komme til nødetatene. Det har også etterhvert dukket opp noen 5 sifrede som går til større callcenter f eks DnB, Dolly Dimple, Posten osv osv. Meg bekjent er 116117 et av de eneste, eller kanskje DET eneste 6 sifrede nummeret vi har her i landet. For publikum som skal bruke det blir dette forvirrende. Siden de er vant til f eks 113 tror de at legevaktsnummeret er ENTEN 116 eller 117!

Tanken bak å ha et enkelt og gratis nummer på landsbasis er svært god men tanken på å bruke et 6 sifret nummer som ligner på dagens nødnummer har slått feil etter min mening

2. Da jeg forhørte meg om informasjonen til publikum og landets husstander ved oppstarten fikk jeg vite at det var opplyst bredt i media og sendt ut informasjonsskriv til alle husstander. Mange som faktisk jobber i nødmeldetjenesten kunne ikke huske å ha mottatt noe skriv. Noe som sier meg at dette enten ikke var sendt ut eller lett kunne forveksles med reklame som gikk rett i søppeldunken. Når publikum i dag ringer 113 og tror de har kommet til legevakt får de opplyst det nye nummeret. Jeg må med hånden på hjertet si at ca 80% sier de aldri har hørt om dette.

En kan selvfølgelig fortsatt ringe de gamle 8 sifrede numrene for å komme til sin lokale legevakt, men disse koster da penger og en må vite i hvilken kommune en oppholder seg for å velge riktig nummer.

Hva kan vi så gjøre for å forbedre dette? Mitt forslag er å gjøre om legevaktsnummeret til et tresifret nummer f eks 114. Dette nummeret vil være lett å forholde seg til siden det går inn i rekken av andre nødnummer

Det må en langsiktig og kontinuerlig opplysningskampanje til for at folk skal lære det nye nummeret. I andre land ruller og går opplysningsvideoer om bruk av nødnummer og hvordan forholde seg til sykdom som en del av den daglige TV reklamen. Om helsemyndighetene betaler for dette eller om det er gratis kan jeg ikke si noe om men dette burde være noe å satse på her i landet også. Videre burde det være oppslag i aviser og ikke minst nettaviser med de forskjellige nødnumrene. Alle Norske nettlesere (browsere) burde ha oppslag om dette på sin startside og alle norske mobilnettoperatører burde ha nødnumrene innlagt i SIM kort.

Omstilling er selvfølgelig vanskelig og tar tid, men jeg tror at det kunne vært en grundigere satsing på informasjon i forkant og en kontinuerlig oppfølging.

Hellyeah!!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

trond666

trond666

50, Sandnes

Hei mitt navn er Trond. 48 år gammel "supernurse" bosatt i Newcastle under Lyme, UK - utflyttet fra Sandnes. Jeg håper mine tips og triks i hverdagen kan være til nytte for mine lesere... Kos dere :) Mitt kamera er et Sony a500

Kategorier

Arkiv

hits